معرفی رشته های دانشگاه

(حقوق ثبت اسناد و املاک – حقوق خدمات حقوقی امور قضایی – حقوق معماری و شهرسازی)

تعریف و هدف : دوره کارشناسی حرفه ای حقوق ثبتی یکی از دوره هایی است که هدف از ایجاد آن دوره تربیت کارشناسان مجرب برای نیازهای حقوقی و ثبتی کشور می باشد .آشنائی دانشجویان در این دوره با تمامی موارد قضائی –حقوقی – ثبتی ، سبب می شود که فارغ التحصیلان با ادامه تحصیل خود در سطوح بالاتر به عنوان سردفتران ، صاحب نظران ، قضات ، وکلا و حقوقدانان آموخته های خود را جامعه عمل بپوشانند .هدف این دوره تربیت نیروی انسانی کارشناس است که اداره دفاتر اسناد رمس را برعهده گرفته به طوری که با کسب مجموعه ای از علوم و مهارت ها ، اسناد رسمی به کارببندد  و اسنادی تنظی نموده که واجد شرایط صحیح باشد .

ضرورت و اهمیت  : نقش و اهمیت تخصص در مسایل حقوقی و علوم ثبتی را دو چندان گردیده است ، ضرورت آگاهی علمی و نظریات کارشناسانه در مسائل ثبتی و امور سردفتران کاملاً ملموس است ، لذا با کمبود کارشناس ویژه امور ثبتی در دفاتر اسناد رسمی و در سایر موسسات و سازمان های دولتی اقتضاء دارد به تربیت متخصصان در این رشته مبادرت گردد تا دانش آموختگان در این رشته بتوانند با بهرده گیری از دستاورد علمی و تخصص لازم با آگاهی کافی در مشاغل مدیریتی و کلیدی قوه قضائیه ، ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی منشاء اثر و موجب ارتقاءکیفی و تعالی امور ثبتی گردد .

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان  :

-تفکر نقادانه و اقتضائی .

– مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی .

-برنامه ریزی انجام کار و هدایت گروهی .

-کارآفرینی ، خلق و راه اندازی عرصه های جدی کسب و کار

قابلیت ها و توانمدیهای حرفه ای  فارغ التحصیلان  :

-نظارت بر کار اجرایی دفاتر اسناد رسمی و کنترل محاسبات بر اساس بخشنامه ها و قوانین ثبتی .

-شناخت کامل اسناد ، اجزای حقوق ثبت و مجموع قوانین و مقررات ثبتی

-شناخت وظایف و مراحل انجام کار در سطح کارشناسی امور اسناد و املاک .

– شناخت عمومی کلیه اساسنامه های ثبتی و چگونگی کاربرد آنها باتوجه به موقعیت مکانی و زمانی

مشاغل قابل احراز   :

-سردفتر اسناد رسمی  .

-دفتر یاری اسناد رسمی .

– کارشناس حقوقی .

وکالت (منوط به دارا بودن کاردانی مرتبط ).

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو (رشته تحصیلی  دیپلم – گواهی سلامت )   :

-دارا بودن مدرک کاردانی حقوق با گرایش ثبت و حقوق قضائی با گرایش ثبت   .

-دارندگان مدرک کاردانی غیر مرتبط مشروط به گذراندن دروس جبرانی

-داشتن شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی .

(روابط عمومی امور رسانه – الکترونیک)

تعریف و هدف : دوره کارشناسی حرفه ای روابط عمومی در قالب آموزشهای علمی – کاربردی به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت های علمی و کاربرد آن در حوزه های روابط عمومی بتوانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند .

ضرورت و اهمیت  : روابط عمومی در واقع رابطی بین سازمان ها و مردم است و سعی دارد که خدمات سازمانها را برای مردم تشریح و از مردم بیشتر باخبر شود و عکس العمل آنها را به تصمیم گیران و مدیران سازمان ها منعکس کند . بررسی افکار عمومی بدون شک از آنجا که فعالیت علمی پیچیده ای است نیاز به افراد متخصص و کارشناس دارد که به روشهای علمی تسلط داشته باشد و بتوانند نیازهای اطلاعاتی سازمان ها و مسئولان را در زمینه بررسی افکار عمومی و جو فکری جامعه تامین کند .

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان  :

-تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه  .

– بهبود و مستند سازی فرایندهلای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها  .

-خلاقیت و نوآوری  .

قابلیت ها و توانمدیهای حرفه ای  فارغ التحصیلان  :

-نظارت و کنترل اجرای ایده ها داشته باشد  .

-روشهای هنری را در محتوای تبلیغات به کاربندد .

-تاثیر برنامه های تبلیغات روابط عمومی ارزیابی نماید  .

– پیام های تبلیغاتی را در جامعه معنا یابی کند .

مشاغل قابل احراز   :

-کارشناس تبلیغات  .

-مدیر روابط عمومی .

– پژوهشگر افکار سنجی و مطالعات اجتماعی  .

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو (رشته تحصیلی  دیپلم – گواهی سلامت )   :

-داشتن مدرک کاردانی مرتبط ، سایر رشته ها به شرط گذرانیدن دروس جبرانی   .

-داشتن شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی .

تعریف و هدف : دوره کارشناسی حرفه ای با گرایش مدیریت و فرماندهی عملیات در حریق و حوادث ، ارتقاء دانش و مهارت نیروهای شاغل در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و همچنین واحدهای امداد رسانی و نجات در امر فرماندهی عملیات موقع بروز حریق ، سوانح و وضعیت بحرانی است

 

ضرورت و اهمیت :  تامین و تربیت مدیران میانی آشنا با مدیریت آتش نشانی جهت ایجاد همهنگی های لازم و فرماندهی عملیات امداد و نجات با معیارهای داخلی و بین المللی ضرورت بیشتری پیدا می کند ، لذا این گرایش تحصیلی باتوجه به اصول و اهداف مترتب بر سازمان ها و واحد های آتش نشانی که در واقع حفظ جان و مال شهروندان و کاهش میزان خسارتها می باشد ضرورت و اهمیت دارد .

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان  :

-برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاقی .

– کارآفرینی ، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار   .

-مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی   .

 

قابلیت ها و توانمدیهای حرفه ای  فارغ التحصیلان  :

-آمادگی جهت مطالعه استانداردهای جدید و استفاده از منابع داخلی و بین المللی .

-آشنائی با ضوابط ایمنی در تصرفهای مختلف  .

-آشنائی با قوانین و روابط کار و استاندارهای بین المللی در زمینه ایمنی و اطفاء حریق و مقابله با سوانح   .

-آشنائی با  اصول و مبانی مدیریت و سازمان ، مدیریت ریسک و ارزیابی خطر ، مدیریت بحران ،مدیریت منابع آشنائی  و رفتار سازمانی .

مشاغل قابل احراز   :

-فرماندهی عملیات اطفاء حریق   .

-فرماندهی عملیات امداد و نجات  .

– ریاست ایستگاه های آتش نشانی در مناطق مختلف شهری و صنایع و کارخانجات  .

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو (رشته تحصیلی  دیپلم – گواهی سلامت )   :

-داشتن مدرک کاردانی مرتبط ، سایر رشته ها به شرط گذرانیدن دروس جبرانی   .

-داشتن شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی .

-دارا بودن شرایط لازم از نظر سلامت جسمی و روانی با تائید پزشک معتمد سازمان .

-درصورت نیاز گذراندن دروس پیش نیاز .

تعریف و هدف : حسابداری  یک سیستم است که در آن فرایند جمع آوری ، طبقه بندی ، ثبت ، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی  و صورت های حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد تا افراد ذینفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانکها ، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند . حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات داده های خام مالی را دریافت نموده ، آنها را به نظم در می آورد که هدف از تدوین این رشته و گرایشها ، آموزش و پرورش افرادی است که بتوانند در موسسات بازرگانی ، خدماتی ، تولیدی و غیر انتفاعی این مهم رابه سرانجام برسانند

 

ضرورت و اهمیت  : حسابداری بمنظور جوابگویی به نیازهای سازمان به وجود آمده است . بع همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیت های اقتصادی و افزایش پیچیدگی ان ، هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی ، توسعه یافته است و از سوی دیگر انجام سرمایه گذاری یکی از موارد ضروری و اساسی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی کشور است و سرمایه گذاران نیز ار بعد عرضه سرمایه ، تا حد امکان سعی دارند منابع مالی خود را به سویی سوق دهند که کمترین ریسک و بیشترین بازده را داشته باشد . این درحالی است که یکی از مبانی اساسی برای محاسبه ریسک بازار شرکتها ، استفاده از اطلاعات تولید شده توسط سیستم حسابداری است

 

قابلیت ها و توانمدیهای حرفه ای  فارغ التحصیلان  :

-بکارگیری اصول و استانداردهای حسابداری و توانایی انجام عملیات حسابداری   .

-اجرای عملیات حسابداری

-شناخت حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده و سیستم های حسابداری   .

– شناخت و محاسبه بهای تمام شده .

مشاغل قابل احراز   :

-کارشناس حسابداری   .

-کارشناس مسئول هزینه ها و وصول درآمدها

– کارشناس مسئول دایره حسابداری   .

-کارشناس حسابداری بهای تمام شده پروژه ها

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو (رشته تحصیلی  دیپلم – گواهی سلامت )   :

-داشتن مدرک کاردانی مرتبط ، سایر رشته ها به شرط گذرانیدن دروس جبرانی   .

-داشتن شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی .

تعریف و هدف : باتوجه به عنوان این رشته لازم است تعریف دو مفهوم توسعه ی پایدار و بافت فرسوده ارائه شود . توسعه پایدار با تفکر جهانی اندیشیدن و محلی اعمال کردن  ، در سه زمینه پایداری محیطی ، پایداری اقتصادی و پایداری اجتماعی وارد شده و با هدف ارتقا کیفیت ساکنان حال و آینده هرمکان به ایراد نظر و ارائه معیار منطبق با نیازها و توانائی های آن مکان می پردازد .

 

ضرورت و اهمیت  : ویژگی های خاص بافت های فرسوده شهر ، نیازمند آن است که معماری که برای طراحی  در این فضاها  دست به اقدام می زد با جمیع جوانب مسائل این مناطق به صورت خاص آشنا باشد .بدیهی است که بافت های فرسوده اقتضائاتی متفاوت با بافت های جدید شهری دارند لذا کارشناسان معماری برای طراحی در این زمنیه فاقد بینش لازم می باشند این اقتصائات شمل مسائول مختلفی از جمله بافت فرهنگ و اجتماعی و مسائل خاص این مناطق ، مباحث اقتصادی ، زیبایی شناسی در زمینه ، حفظ هویت شهری با ویژگی های محلی و … می باشد.

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان  :

-برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت ، ایمنی و محیط زیست (HSE)  .

– برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی   .

-خلاقیت و نوآوری  .

 

قابلیت ها و توانمدیهای فنی  فارغ التحصیلان  :

 

-توانایی شناخت بافت های فرسوده شهری   .

– توانایی آسیب شناسی کالبدی بافت های فرسوده شهری    .

-شناخت طرح های بالادستی و ضوابط مرتبط و ارائه طرح بر اساس آنها    .

 

مشاغل قابل احراز   :

-کارشناس دفاتر فنی سازمان نوسازی و بهسازی .

-طراح و کارشناس دفاتر مهندسین مشاور  .

– کارشناس معاونت سازما نوسازی و بهسازی    .

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو (رشته تحصیلی  دیپلم – گواهی سلامت )   :

-داشتن مدرک کاردانی در یکی از رشته ها و گرایش های معماری  و شهرسازی و نقشه کشی معماری .

-داشتن شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی .

تعریف و هدف : هدف این دوره تربیت کارشناس ناپیوسته در رشته مهندسی فناوری عمران – ساختمان سازی می باشد که بر اساس نظام آموزش های مهارتی طراحی و تدوین شده است . کارشناس مهندسی فناوری عمران ساختمان سازی فردی است که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه های طراحی ، نظارت و اجرای ساختمان فراگرفته باشد .

ضرورت و اهمیت  : باتوجه به گستردگی فعالیت های ساختمان سازی در کشور و نیاز مبرم جامعه ، تربیت نیروی ماهر برای اشتغال در این بخش احساس می شود . از آنجائیکه لزوم ادامه تحصیل تعدادی از فارغ التحصیلان  دوره های کاردانی به دلیل  داشتن علاقه و استعداد و نیاز کشور به آموزش های مهارتی علمی کاربردی در این رشته اجتناب ناپذیر است  ، لذا این دوره طراحی گردیده است .

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان  :

-برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای .

– مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی    .

-بهبود و مستند سازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها   .

 

قابلیت ها و توانمدیهای فنی  فارغ التحصیلان  :

 

-سرپرستی کارگاه های اجرائی .

– اجرای سختمانهای بتنی و فلزی     .

-آنالیز ، متره و برآورد عملیات و مصالح ساختمانی در پروژه های  مربوطه     .

 

مشاغل قابل احراز   :

-اشتغال در دفاتر فنی سازمان ها و ارگان های دولتی  .

-اشتغال در دفاتر مهندسی ساختمان و مهندسین مشاور   .

– اشتغال به عنوان مجریان حقیقی و حقوقی ساختمان     .

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو (رشته تحصیلی  دیپلم – گواهی سلامت )   :

-داشتن مدرک کاردانی در یکی از رشته ها و گرایش های مرتبط (عمران – ساختمان سازی ) .

-داشتن شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

تعریف و هدف : هدف این دوره تربیت کارشناس ناپیوسته در رشته مهندسی فناوری عمران – ساختمان سازی می باشد که بر اساس نظام آموزش های مهارتی طراحی و تدوین شده است . کارشناس مهندسی فناوری عمران ساختمان سازی فردی است که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه های طراحی ، نظارت و اجرای ساختمان فراگرفته باشد .

ضرورت و اهمیت  : باتوجه به گستردگی فعالیت های ساختمان سازی در کشور و نیاز مبرم جامعه ، تربیت نیروی ماهر برای اشتغال در این بخش احساس می شود . از آنجائیکه لزوم ادامه تحصیل تعدادی از فارغ التحصیلان  دوره های کاردانی به دلیل  داشتن علاقه و استعداد و نیاز کشور به آموزش های مهارتی علمی کاربردی در این رشته اجتناب ناپذیر است  ، لذا این دوره طراحی گردیده است .

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان  :

-برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای .

– مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی    .

-بهبود و مستند سازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها   .

 

قابلیت ها و توانمدیهای فنی  فارغ التحصیلان  :

 

-سرپرستی کارگاه های اجرائی .

– اجرای سختمانهای بتنی و فلزی     .

-آنالیز ، متره و برآورد عملیات و مصالح ساختمانی در پروژه های  مربوطه     .

 

مشاغل قابل احراز   :

-اشتغال در دفاتر فنی سازمان ها و ارگان های دولتی  .

-اشتغال در دفاتر مهندسی ساختمان و مهندسین مشاور   .

– اشتغال به عنوان مجریان حقیقی و حقوقی ساختمان     .

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو (رشته تحصیلی  دیپلم – گواهی سلامت )   :

-داشتن مدرک کاردانی در یکی از رشته ها و گرایش های مرتبط (عمران – ساختمان سازی ) .

-داشتن شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی .